kesan kebanjiran “Gagak Hitam” di Malaysia

Negara kita mengalami kebanjiran pendatang asing. Berdasarkan pemerhatian, pendapat, dan pandangan masyarakat awam, ada sesetengah tidak berpuas hati dengan sikap sesetengah pendatang asing terutamanya dari negara-negara Afrika yang juga diberi gelaran “gagak hitam”, lantaran tindak-tanduk mereka yang kurang sopan di negara ini.

Tidak salah mereka datang ke Malaysia dengan tujuan-tujuan yang bermanfaat seperti menyambung pelajaran serta melancong, malahan kedatangan mereka memberi kesan yang positif kepada perkembangan negara oleh sebab sumbangannya terhadap penjanaan sosio-ekonomi Malaysia. Akan tetapi, sikap negatif yang dipaparkan oleh mereka akan memberi impak yang negatif terhadap keharmonian hidup masyarakat serumpun.

Pelbagai tindakan negatif yang dilakukan oleh golongan gagak hitam ini, antaranya, mereka bersikap kurang ajar terhadap rakyat tempatan seperti cuba mengganggu anak-anak gadis dan memandu dalam keadaan berbahaya, yang turut melibatkan kes langgar lari. Kes langgar lari merupakan sejenis kes yang agak sukar untuk ditangkap suspeknya tambahan pula sekiranya saksi tidak dapat menghafal nombor plat kereta pesalah laku. Prosedur penangkapan juga mungkin sukar oleh sebab mereka bukan rakyat tempatan. Golongan gagak hitam juga didapati amat sukar ditegur.

Mengikut laporan sebuah kes, ada mangsa (rakyat tempatan ) yang dipukul oleh mereka hanya kerana menegur mereka yang sedang mabuk membuat bising, namun tindakan mangsa telah menimbulkan kemarahan golongan gagak hitam tersebut lalu mereka bertindak agresif dengan memukul mangsa berkenaan. Walhal, niat mangsa hanya ingin menegur tetapi mereka bertindak seperti samseng di negara orang. Adakah rasional situasi sebegini dibiarkan begitu sahaja?

Adakah pihak atasan tidak mempedulikan isu ini atau hanya sekadar memikirkan keuntungan yang diperoleh negara, berbanding permasalahan yang ditanggung oleh sesetengah rakyat di Malaysia?

16 thoughts on “kesan kebanjiran “Gagak Hitam” di Malaysia

  • 09/10/2011 at 9:47 am
    Permalink

    hantar balik sajalah gagak hitam ni ke negara mereka kalau tertangkap mereka yang melakukan kesalahan yang mengugat keamanan Malaysia ni. mereka warga asing pun sudah berani melakukan jenayah ditempat kita, ini menunjukkan tauladan yang tidak baik kepada rakyat Malaysia.

    Reply
  • 09/10/2011 at 10:09 am
    Permalink

    Ya, saya setuju benar kumpulan gagak hitam ini memang mengganggu keharmonian dan ketenteraman hidup masyarakat di negara ini dengan banyak terlibat dalam aktiviti aktiviti jenayah dan masalah sosial.

    Reply
  • 09/10/2011 at 10:19 am
    Permalink

    saya xnampak gagak hitam ne mendatangkan faedah kat malaysia ne…humban dia org balik negara dia balik…

    Reply
  • 09/10/2011 at 10:21 am
    Permalink

    awang hitam nie dah lama byk menyusahkan rakyat malaysia…

    Reply
  • 09/10/2011 at 10:24 am
    Permalink

    kenakan hukuman berat bagi gagak-gagak hitam ni bila diorang buat kesalahan. jangan biar diorg buat sewenang-wenangnya di negara kita.

    Reply
  • 09/10/2011 at 10:29 am
    Permalink

    tahu tak pe.. mereka dah melampau tidak salah kehadiran mereka tetapi sikap mereka yang telah menimbul rasa geram serta marah dikalangan masyarakat terutama di kawasan Mantin terdapatnya Linton college di kolej lagenda. Kadangkala ianya mengancam nyawa serta ada kes telah meragut nyawa.

    Reply
  • 09/10/2011 at 10:38 am
    Permalink

    kite juga perlu tahu kebaikan mereka ada dinegara kita. jangan nampak keburukan saja.

    Reply
  • 09/10/2011 at 10:53 am
    Permalink

    betul….betul..betul….dengan kebanjiran gagak hitam ini memamg menyusahkan rakyat Malaysia…dan mereka juga yang menyebabkan jenayah yang melibatkan nyawa…

    Reply
  • 09/10/2011 at 11:03 am
    Permalink

    awang hitam ini selalu nye di kaitkan dengan black money,dadah serta gejala sosial yg berlaku akibat displin yg xterkawal..ini kerana sb mereka memang terkenal dgn masalah2 negatif.

    Reply
  • 09/10/2011 at 11:06 am
    Permalink

    ade ke gagak hitam memberi kebaikan untuk negara kita ,wahai cik wawa… setahu saya kebanyakannya gagak itam nie menyumbangkan kesan negatif kepada negara kita nie.

    Reply
  • 09/10/2011 at 11:51 am
    Permalink

    mereka memang ada menyumbangkan kebaikan kepada kita tidak dinafikan khususnya dalam ekonomi negara, tetapi ada sesetengah sikap mereka telah menimbulkan ketidak selesaan ramai pihak khusus di pertempatan saya.

    Reply
  • 10/10/2011 at 12:53 am
    Permalink

    em dari segi mana ia menyumbang pada kebaikan sila bg keteragan cik bella..

    Reply
  • 10/10/2011 at 9:31 am
    Permalink

    ade dalam hal apa bella xleh nak cakap sbb bella pun xsahih sgt mereka ada juga menyumbang kepada ekonomi negara kita. Itu memang bagus TETAPI sikap sesetengah mereka sahaja….

    Reply
  • 21/10/2011 at 4:25 am
    Permalink

    betol 2 dari segi pbinaan….

    Reply
  • 22/10/2011 at 10:29 pm
    Permalink

    kerajaan perlu hadkan kemasukan golongan gagak hitam ni, diaorang lebih banyak menyusahkan drpd menguntungkan.

    Reply
  • 22/10/2011 at 10:29 pm
    Permalink

    Kebanyakkan geng ‘gagak hitam’ bukan hanya datang ke sini sebagai pelancong atau menyambung pengajian mereka di Malaysia tetapi menggunakan tiket yang ada untuk mencuri dan mengadakan aktiviti yang menyalahi undang-undang negara. Perkara sebegini seharusnya dibendung dengan cara yang bersesuaian oleh pihak yang berkenaan.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.